گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

روایتی از کرونا در بستر همدلی و عشق | گفتگو با بازیگران «بیست کووید» که قرار است روی آنتن شبکه ۳ سیما برود

  • کد خبر: ۱۹۹۱۲۱
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
روایتی از کرونا در بستر همدلی و عشق | گفتگو با بازیگران «بیست کووید» که قرار است روی آنتن شبکه ۳ سیما برود
این روز‌ها گروه تولید سریال «بیست کووید» درحال فیلم برداری آخرین سکانس‌های این مجموعه در حرم مطهر امام رضا (ع) هستند و تلاش می‌کنند آن را از اول دی ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما ببرند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها گروه تولید سریال «بیست کووید» درحال فیلم برداری آخرین سکانس‌های این مجموعه در حرم مطهر امام رضا (ع) و خیابان‌های شهر مشهد هستند و تلاش می‌کنند با انجام هم زمان تدوین، آن را از اول دی ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما ببرند.

هادی حاجتمند که ساخت آثاری مانند «اشنوگل» و «مدیترانه» را در کارنامه دارد، کارگردان این مجموعه و ابوالفضل حاجتمند تهیه کننده آن است. دو هنرمندی که بیشتر به خاطر آثارشان درباره جنگ تحمیلی و مقاومت شناخته می‌شوند، اما این بار دست به ساخت اثری متفاوت زده و تلاش کرده اند در فضای شیرین و تلطیف شده، کرونا را تاریخ نگاری کنند.

آن‌ها برای روایت قصه شان هم از حضور بازیگرانی مثل علی عامل هاشمی، علیرام نورایی، آزیتا ترکاشوند، میرطاهر مظلومی، حسن زارعی و فرزاد جمشیدی و جمعی از هنرمندان مشهد بهره گرفته اند که بازی برخی آن‌ها به پایان رسیده است و برخی دیگر همچنان کارشان در مشهد ادامه دارد. هم زمان با نزدیک شدن به پخش این مجموعه به سراغ سه بازیگر سریال «بیست کووید» رفته ایم و با آن‌ها درباره تجربه شان از حضور در پروژه‌ای با محوریت کرونا که در مشهد ساخته شده است، صحبت کرده ایم.

روایتی از کرونا در بستر همدلی و عشق

روایتی تاریخی از دوران کرونا

نقش اصلی سریال «بیست کووید» را علی عامل هاشمی بازی می‌کند؛ بازیگری از دیار خراسان که تا امروز در آثاری مانند «چک برگشتی»، «کامیون» و «سرباز» نقش آفرینی کرده است. او که بعد از مدت‌ها به مشهد بازگشته و جلو دوربین هادی حاجتمند رفته است، می‌گوید: خراسان دیار مادری و پدری من است و من همیشه دوست دارم در دیار خودم کار کنم؛ همین موضوع به اضافه اینکه «بیست کووید» ادای دینی به مدافعان سلامت است، باعث شد تا حضور در این پروژه را بپذیرم.

او نقش جوانی عاشق پیشه و پرتلاش به نام محمدجواد خداکرم را در «بیست کووید» ایفا می‌کند. فردی که به شدت اخلاق مدار است و همیشه به دیگران احترام می‌گذارد. عامل هاشمی که بیشتر در آثار کمدی نقش آفرینی کرده است، از لفظ طنز برای «بیست کووید» استفاده نمی‌کند: همه گیری کرونا اتفاق تلخی بود که بسیار ما را آزار داد و هنوز هم کامل دست از سرمان برنداشته است؛ موضوعی که شوخی بردار نیست و مردم هم دل خوشی از آن ندارند.

داستان «بیست کووید» هم صرفا درباره کرونا نیست و درواقع داستانی عاشقانه است که در دل همه گیری کرونا روایت می‌شود. من این اثر را شیرین می‌دانم نه طنز، چون تماشاگر با برخی قسمت‌های این داستان بغض می‌کند و با برخی قسمت‌های آن می‌خندد. امیدوارم این اثر در این روز‌ها بتواند اندکی حال مردم را خوب کند.

این بازیگر درباره چالش‌هایی که در طول فیلم برداری با آن روبه رو شده است، بیان می‌کند: ما در تیر و مرداد باید لباس‌های کادر درمان را که مخصوص دوران همه گیری کرونا بودند، می‌پوشیدیم و جلو دوربین می‌رفتیم. اوضاع بسیار سختی بود، ولی وقتی به کادر درمان و تلاش هایشان در آن دوران فکر می‌کردم، برایم پوشیدن لباس‌ها دیگر آزاردهنده نبود، چون می‌خواستم بخشی از موقعیتی را که آن‌ها پشت سر گذاشتند، تجربه کنم.

او بازسازی اوضاع دوران کرونا در سریال را به سختی ساخت یک مجموعه تاریخی می‌داند و درباره روند طولانی شدن فیلم برداری «بیست کووید» یادآور می‌شود: «بیست کووید» با وجود آنکه سال ۱۳۹۸ را به تصویر می‌کشد، سریالی تاریخی محسوب می‌شود. ما از دوره‌ای در سریال صحبت می‌کنیم که هیچ کس جرئت نداشت ماسکش را بردارد.

به تصویرکشیدن آن اوضاع در خیابان‌های امروزی هم کار آسانی نبود و از آنجایی که گروه تولید سریال نمی‌توانست همه مردم را به ماسک زدن مجبور کند، باید افرادی را جلو دوربین می‌آورد که حال وهوای آن دوران را برای مخاطب تداعی کنند. از طرف دیگر، هادی حاجتمند هم دوست نداشت همه سکانس هایش بسته باشد، ازاین رو مجبور بودیم برخی لوکیشن‌ها را مطابق اوضاع سال ۱۳۹۸ بسازیم.

عامل هاشمی ادامه می‌دهد: با وجود این، من فکر می‌کنم سرعت خوبی در روند تولید داشتیم و خوشبختانه به مشکل خاصی هم برنخوردیم. درواقع اگر هم مشکلی وجود داشته، تهیه کننده آن را حل کرده و به گروه منتقل نکرده است.
او کار با هادی حاجتمند را جذاب می‌داند و درباره این همکاری بیان می‌کند: هادی حاجتمند تعامل خوبی با بازیگرانش دارد، دست آن‌ها را باز می‌گذارد و پیشنهادهایشان را بررسی می‌کند و می‌پذیرد؛ اتفاقی که به بهترشدن کار کمک می‌کند.

روایتی از کرونا در بستر همدلی و عشق

سریال‌های مرکزگریز، نقطه عطف تلویزیون

در سریال «بیست کووید» چندین بازیگر مشهدی در کنار بازیگران تهران به ایفای نقش پرداخته اند؛ اتفاقی که به نظر عامل هاشمی ظرفیت خوب مشهد و خراسان را نشان می‌دهد. او همچنین باور دارد که همه رویداد‌ها و فعالیت‌های هنری می‌توانند در مشهد برگزار شوند: مشهد دومین کلان شهر ایران است و از نظر امکانات هیچ کمبودی ندارد. خطه‌ای پر از قصه و اتفاق که من دوست دارم با جان و دل برایش کار کنم.

عامل هاشمی یکی از نقاط قوت تلویزیون را در ۱۰ سال گذشته، روی آنتن بردن سریال‌های مرکزگریز مثل «پایتخت» و «نون خ» می‌داند و از آن‌ها به عنوان یک نقطه عطف در سریال سازی یاد می‌کند. او امیدوار است مدیران صداوسیما این روند را ادامه دهند، چون مرکززدایی، بسیار به رشد فیلم سازی شهرستان‌ها کمک خواهد کرد.

او در پاسخ به اینکه آیا «بیست کووید» در جهت معرفی اماکن مختلف مشهد گام برداشته است یا خیر نیز توضیح می‌دهد: قصه «بیست کووید» در زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از مکان‌های عمومی تعطیل بودند؛ بنابراین ما هم محدودیت داشتیم و نمی‌توانستیم این مکان‌ها را به تصویر بکشیم، اما سعی کردیم به اندازه توان قصه مان نقاط گوناگون مشهد را نشان دهیم و نما‌هایی از فضای عمومی مشهد را که گل سرسبدش حرم امام رضا (ع) است، در دستورکار داشته باشیم. همچنین سعی کردیم در لوکیشن‌های شخصی از برخی آثار و المان‌های تاریخی استفاده کنیم.

این هنرمند درباره لهجه بازیگران در سریال نیز می‌گوید: در سریال تلاش شده است آنچه در زندگی جاری مردم مشهد درباره لهجه وجود دارد، رعایت شود. یعنی در برخی قسمت‌ها بازیگران، مشهدی صحبت می‌کنند و در برخی قسمت‌ها هم لهجه ندارند.

عامل هاشمی در پایان صحبت هایش انتقادی هم از رسانه‌ها مطرح می‌کند: این روز‌ها رسانه‌ها برای قشر زیادی از مردم که تلویزیون نگاه می‌کنند، خبرسازی نمی‌کند و ما مدت هاست از تولیدات تلویزیونی و اتفاقات فرهنگی که در رسانه‌های رایگان برای مردم تدارک دیده می‌شود، عکسی روی جلد نشریات نمی‌بینیم. این اتفاق کم لطفی است درحق قشر زیادی از مردم که به تلویزیون وابسته اند. ازاین رو درخواست می‌کنم رسانه‌ها بیشتر هوای ما مردم عادی را داشته باشند.

ادای دینی به کادر درمان کشور

آزیتا ترکاشوند، بازیگر آثاری مانند «صفر بیست ویک»، «حکم رشد»، «بوی باران» و «گاندو»، در سریال «بیست کووید» نقش سرپرستار متعهد و دل سوز در زمان کرونا را ایفا می‌کند. پرستاری که علاوه بر تعهد کاری، تعهد زیادی هم به مردم و کشورش دارد. به گفته ترکاشوند، شخصیتی که او در سریال «بیست کووید» ایفا می‌کند، به ارزش‌های انسانی اهمیت بسیاری می‌دهد و متفاوت از دیگر شخصیت‌های این مجموعه است.

این هنرمند با اشاره به تلاش شبانه روزی و هشت ماهه عوامل سریال «بیست کووید»، یادآور می‌شود: من حدود یک ماه در چله تابستان مشهد با لباس‌های مخصوص بیماری کرونا و شیلد در بیمارستان جلو دوربین می‌رفتم. در آن مقطعی که لباس‌ها تنم بود، بسیار به یاد کادر درمان عزیز کشورمان افتادم که علاوه بر تحمل این لباس‌ها با استرس مبتلاشدن به بیماری کرونا درگیر بودند. من از سهم خودم و به عنوان یکی از بازیگران «بیست کووید»، این سریال را به همه کادر درمانی که عاشقانه و خالصانه کنار مردم ایستادند، تقدیم می‌کنم.

او درباره فضای طنز سریال «بیست کووید» نیز توضیح می‌دهد: رسالت بازیگر و فیلم ساز در مقطع زمانی فعلی، این است که فضای جامعه را به سمت شادی و امید ببرد. «بیست کووید» هم یک طنز موقعیت است که در دلش حرف مهمی برای گفتن دارد و به اتحاد، همدلی، مردم دوستی و وطن پرستی می‌پردازد. ازاین رو به نظرم می‌تواند مخاطب خودش را پیدا کند.

ترکاشوند را شاید بیشتر مخاطبان با نقش‌های منفی که ایفا کرده است، به یاد بیاورند. او که این بار شخصیتی کاملا مثبت را بازی کرده است، درباره تفاوت بازی در نقش‌های منفی و مثبت بیان می‌کند: بازی کردن نقش شخصیت‌های منفی بسیار سخت‌تر از ایفاکردن نقش شخصیت‌های مثبت است، چون بازیگر باید خلاف آنچه را در وجودش هست، به گونه‌ای باورپذیر بازی کند. برای مثال بازیگری که قرار است نقش آدم کش را ایفا کند، هیچ زمان در زندگی اش حس این شخصیت را درک نکرده است، ازاین رو مسیر سختی برای خوب درآوردن این نقش در پیش دارد.

ترکاشوند که پیش از «بیست کووید» در فیلم سینمایی «اشنوگل» با هادی حاجتمند همکاری داشته و تا امروز در آثار مختلفی در مشهد جلو دوربین رفته است، به علاقه اش به این شهر و مردمش اشاره می‌کند و می‌گوید هر پیشنهادی را که از مشهد به او ارائه شود، با خوش حالی قبول می‌کند.

با وجود این، ترکاشوند دوری از خانه و خانواده و ماندن طولانی مدت در یک اتاق هتل را چالش پروژه‌های بیرون از پایتخت می‌داند که شاید کار را برای بازیگر فرسایشی هم بکند: این سختی‌ها و چالش‌ها بخشی از کار هنرمندان است و ما به امید اینکه بتوانیم فقط چند دقیقه لحظات خوبی برای مردم کشورمان فراهم کنیم، آن‌ها را پشت سر می‌گذاریم.

این هنرمند درباره کیفیت آثاری که در شهرستان‌ها به ویژه مشهد جلو دوربین می‌روند نیز می‌گوید: مشهد بعد از تهران جزو پرکارترین شهر‌ها در حوزه تولید فیلم و سریال است و تا امروز آثار ارزشمند و فاخری در این شهر تولید شده است. همچنین، این خطه هنرمندان بسیار باسوادی دارد که عاشق صنعت سینما هستند و من در هر پروژه‌ای که در مشهد کار کردم، با هنرمندان بسیار باادب، باانگیزه، پرانرژی و خلاقی روبه رو شدم که می‌توانند تولید آثار باکیفیتی را رقم بزنند.

روایتی از کرونا در بستر همدلی و عشق

فرصتی برای هنرمندان مشهد

محمد دلگشا، بازیگر تئاتر مشهد، نقش داماد خانواده خداکرم را در «بیست کووید» ایفا می‌کند. او که پیش از این در فیلم سینمایی «اشنوگل» با هادی حاجتمند همکاری کرده، در آخرین لحظات به پروژه جدید این کارگردان اضافه شده است: حدود پنج ماه از آغاز فیلم برداری «بیست کووید» گذشته بود که من به پروژه اضافه و جایگزین یکی از بازیگران تهرانی شدم. ازاین رو، زمان زیادی برای تحقیق کردن نداشتم و فقط در گفت وگوی کوتاهی که با هادی حاجتمند داشتم، متوجه شدم که نقش داماد خانواده به دلیل اتفاقاتی که برایش رخ می‌دهد، حساسیت زیادی دارد و باید باورپذیر اجرا شود. حدود دوسه روز بعد از این صحبت‌ها هم من جلو دوربین رفتم و اکنون حدود بیست روز دیگر از کارم باقی مانده است.

دلگشا با اشاره به آثاری که پیش از این با محوریت کرونا ساخته شده اند، بیان می‌کند: به نظرم سریال‌های کرونایی که تا امروز روی آنتن تلویزیون رفته اند، همگی ضعیف بوده اند و امیدوارم «بیست کووید» این گونه نباشد و مردم از آن استقبال کنند. البته کسانی که کار را دیده اند، از آن تعریف کرده اند، ولی تا زمانی که سریال روی آنتن نرود و خودمان واکنش مردم را نبینیم، خیالمان از این موضوع راحت نمی‌شود.

این هنرمند درباره فضای کمدی «بیست کووید» نیز توضیح می‌دهد: استفاده از ماسک و شیلد در سریال برای مخاطبی که دوران کرونا را تجربه کرده است، می‌تواند یادآور روز‌های ترسناک و تلخ باشد. ازاین رو، در «بیست کووید» تلاش شده است جنبه کمدی کار افزایش یابد و میزانسن‌ها به گونه‌ای طراحی شود که فضا برای مردم دل نشین باشد. همچنین، این سریال، کاری پرلوکیشن است که در آن تلاش شده است نقاط مختلف مشهد از جنوب تا شمال آن به تصویر کشیده شود.
به گفته دلگشا، «بیست کووید» قصه‌ای از امید و همدلی است که می‌خواهد نشان دهد در اوضاع سخت، همه باید کنارهم باشند و به یکدیگر کمک کنند.

او که مخالف مهاجرت هنرمندان به تهران است، پروژه‌هایی مانند «بیست کووید» را فرصتی برای هنرمندان شهرستان‌ها می‌داند تا بتوانند توانایی‌های خودشان را اثبات کنند. این هنرمند با اشاره به ظرفیت خوب مشهد در حوزه ساخت فیلم و سریال، تأکید می‌کند: وقتی که در شهرستان ها، استعداد و انرژی زیادی برای تولید کار وجود دارد، چرا باید همه پروژه‌ها در تهران انجام شود؟
به نظر دلگشا، اگر سریال «بیست کووید» بتواند در پخش موفق شود، شاهد اتفاقات خوبی برای شهر مشهد در حوزه ساخت فیلم و سریال خواهیم بود.

او در پایان صحبت هایش نیز ابراز امیدواری می‌کند: الان سریال‌های جدید تلویزیون بسیار کم شده اند و آثاری تکراری در جدول پخش قرار گرفته اند. در این وضع، امیدوارم «بیست کووید» بتواند مردم را بار دیگر پای تلویزیون بکشاند و مخاطبان زیادی را با قصه خود همراه کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->